De eerste week - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Erik Boot - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Erik Boot - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Erik

28 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Goed, een blog. Hoewel ik niet zo goed ben in uitgebreid opschrijven wat ik zoal meemaak (getuige mijn eigen 'dagboek' tot nu toe) zal ik mijn best doen om er wat van te maken. In het kader van een uitwisseling ben ik vorige week in Stellenbosch gearriveerd. Na 22 uur onderweg (Schiphol-Londen, Londen-Johannesburg en Johannesburg-Kaapstad) werd ik op het vliegveld van Kaapstad opgehaald door een student aan de universiteit die me naar mijn huis zou brengen, samen met twee andere Nederlandse jongens. Omdat we nog op een aantal andere studenten moesten wachten stonden we wat te praten, o.a. over kerst in Nederland. Je moet toch ergens over praten. Nadat we hadden uitgelegd dat kerst in Nederland niet meer zo'n sterk religieus karakter heeft vertelde de student die ons ophaalde dat hij de evolutietheorie maar onzin vindt en dat de wereld toch echt in zeven dagen geschapen is.

Welkom in Afrika. Na een tocht van een uur langs de townships arriveerden we bij mijn huis, de 'poolhouse'. Ik woon hier met (uiteindelijk, nog niet iedereen is er) 22 andere internationale studenten. Hoewel een beetje druk, is dat ook erg gezellig. Na aankomst heb ik, zoals beloofd, mijn door Soraya meegegeven cadeau opengemaakt. Een werkelijk prachtig boek waar heel veel mensen iets leuks in hebben geschreven. Ontzettend bedankt, ik waardeer het enorm!

Tot nu toe is het hier vooral veel regelen: vakken om te volgen, een fiets, een studentenkaart, zonnebrand, korte broeken et cetera. De colleges beginnen namelijk pas aanstaande vrijdag. Om van deze korte 'vakantie' te genieten ben ik dit weekend met een aantal medestudenten naar Kaapstad geweest. Het is een heel bijzondere stad, die zich moeilijk in woorden laat uitdrukken. Ontzettend multicultureel, heel internationaal maar ook ontzettend Afrikaans met schrijnende armoede.

Daarnaast is het een kwestie van mijn draai vinden hier. Ik probeer veel rond te fietsen om zoveel mogelijk van Stellenbosch te zien, wat overigens ook een prachtige stad is. Aan de ene kant doet het een beetje Europees aan met zijn mooie gebouwen en werkelijk prachtige universiteit (foto's volgen) maar aan de andere kant is ook hier de armoede, hoewel minder zichtbaar, groot.

Het is een week geweest van veel indrukken maar ik begin me al enigszins te settelen hier. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten totdat de colleges weer beginnen en ik serieus aan de bak kan gaan.

  • 28 Januari 2014 - 22:12

    Rolf Booot:

    Fijn om te lezen hoe het met je gaat,
    Groeten pap en mam

  • 28 Januari 2014 - 22:28

    Soraya :

    Veel regelen? In hoeveel graden? Poolhouse zei je? Totaal geen medelijden! ;)

  • 29 Januari 2014 - 11:50

    Oma Henny:

    Wat leuk! Nu kan ik je volgen! Veel succes en plezier!
    Groetjes, oma

  • 29 Januari 2014 - 19:41

    Elsbeth:

    he erik! het schrijven gaat je goed af! leukk stuk.morgen dus extra genieten voor het blokken weer begint.

  • 30 Januari 2014 - 13:51

    Yvonne:

    Leuk dat je een blog schrijft!
    Veel plezier.
    groetjes, Yvonne

  • 02 Februari 2014 - 17:21

    Oma Hofman:

    proefreactie

  • 07 Februari 2014 - 17:00

    Kim:

    Laatste zin wat Soraya zegt. sowieso.
    Waar blijven de foto's? Valt het zwembad een beetje tegen....??;)

  • 10 Februari 2014 - 22:07

    Marjon Boot:

    Wat goed dat je een blog schrijft! Heel leuk om af en toe wat van je te lezen. Ben benieuwd hoe de eerste colleges waren, heel anders dan in Nederland?. Heel veel plezier daar!
    Liefs, Marjon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Uitwisseling naar Stellenbosch

Ik ga zes maanden studeren in Stellenbosch.

Recente Reisverslagen:

09 April 2014

Krugerpark

26 Maart 2014

Rugby

03 Maart 2014

Foto's

14 Februari 2014

Haaien en College

28 Januari 2014

De eerste week
Erik

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 4485

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Uitwisseling naar Stellenbosch

Landen bezocht: