Haaien en College - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Erik Boot - WaarBenJij.nu Haaien en College - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Erik Boot - WaarBenJij.nu

Haaien en College

Blijf op de hoogte en volg Erik

14 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Nieuwe dingen proberen, dat leek me nou echt een leuk idee toen ik bijna vier weken geleden in het vliegtuig stapte. Ik denk dat ik daarom had bedacht dat het wel erg bijzonder zou zijn om afgelopen zaterdag, uitgerust met wetsuit en duikbril, in een kooi in zee te gaan zitten terwijl de witte haaien voorbij zwommen. En dat was het ook. Het was prachtig om deze beesten voorbij te zien zwemmen. Vier meter lang en, anders dan verwacht, totaal niet agressief. Echte 'gentle giants', en het is van harte aan te raden om ze eens niet in een zee-aquarium maar daadwerkelijk in zee te zien. Hoewel het niet echt een adrenaline-trip was, was het toch wel heel vet.

Het leven hier bevalt me tot nu toe uitstekend. Ik ben, na drie weken van introductie, 'first meetings', en een weekje proefdraaien nu echt begonnen met mijn colleges. Het is heerlijk om weer serieus aan de slag te kunnen met interessante onderwerpen en als ik even niet hoef te studeren te kunnen wijnproeven, zwemmen of braaien.

Ik volg op dit moment twee (master)vakken aan de rechtenfaculteit: Comparitive Appartment Ownership, waarbij eigendom van appartementen in verschillende rechtstelsels wordt vergeleken, en International Commercial Arbitration, een vak dat ziet op arbitrage tussen bedrijven op een internationaal niveau.

Toch heeft het leven hier ook vervelende kanten. Het blijft uiterst vreemd dat Stellenbosch een bubbel van rijkdom is in een arm land: Tussen Stellenbosch en Kaapstad ligt een township waar naar verluidt 2 miljoen mensen wonen, hoewel ik niet weet of dat getal klopt. Het is in ieder geval enorm en ligt kilometers lang uitgestrekt langs de snelweg.

Dat ook ons hoge hek met elektriciteitsdraden niet altijd uitkomst biedt is afgelopen maandag helaas pijnlijk duidelijk geworden, toen een inbreker zich in de vroege ochtend de toegang tot ons huis heeft verschaft. Hoewel de hele affaire goed is afgelopen (hij is met een paar honderd rand weggekomen en het plaatselijke beveiligingsbedrijf was snel ter plaatse ) was het wel een wake-up call. Hoe Europees Stellenbosch af en toe ook aanvoelt, het blijft Afrika.

Maar goed, kort door de bocht: Het is hier prachtig, leuke studie en leuke mensen. Stellenbosch is zo gek nog niet.

  • 18 Februari 2014 - 21:10

    Marjon Boot:

    Leuk weer wat te lezen van je! Ik vind je wel moedig hoor, in een kooi gaan zitten om haaien van zo dichtbij te bekijken, zeker als ze zo indrukwekkend groot zijn. Ook al kan je het aanraden, ik geloof toch niet dat ik het snel zou gaan doen. Het zien van een township, deed mij ook heel erg beseffen, wat een enorme tweedeling er is en hoe rijk wij wel niet zijn.
    Veel succes met je colleges en vooral veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Uitwisseling naar Stellenbosch

Ik ga zes maanden studeren in Stellenbosch.

Recente Reisverslagen:

09 April 2014

Krugerpark

26 Maart 2014

Rugby

03 Maart 2014

Foto's

14 Februari 2014

Haaien en College

28 Januari 2014

De eerste week
Erik

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 4479

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Uitwisseling naar Stellenbosch

Landen bezocht: